Всеки втори българин, който е станал жертва на джебчийска кражба на портфейл или чанта, е оставил вътре и номера на пинкода си, като новите "собственици" веднага пробват да теглят, разказаха от полицията. Няма точна статистика на посегателствата. Средно на ден за страната са по 5-10 случая, не всички обаче са успешни.
"Най-често крадците измъкват портфейлите на хората в градския транспорт и още в първите 5 до 10 минути проверяват какво има вътре", разказват криминалисти.
Други рискови места, където може да ви "олекне" чантата, са моловете и големите търговски центрове. Там, докато зяпате или пробвате нещо, а някоя добре облечена дама ви хвали колко добре ви стои стоката, може чантата ви изведнъж да "тръгне" в неизвестна посока, предупреждават полицаи. Лятото пък е много рисковано да носите дебитна или кредитна карта на плажа, където, докато се къпете в морето, може да ви ги отмъкнат.
Щом открият дебитна или кредитна карта, джебчиите внимателно започват да преглеждат всички листчета в портмонето, като целта е да се намери кодът. Много от "услужливите" жертви пък направо попълвали тайната парола върху самата банкова карта. Щом попаднат на ценните 4 цифри, крадците светкавично отиват на първия банкомат и теглят пари, докато им дава машината. На следващия ден процедурата се повтаря, ако обраният не се е сетил да си блокира сметката.
"За съжаление много често се случва потърпевшият да реши да се обади на картодържателя си едва след седмица-две, когато установи, че му липсват 2-3 хиляди лева", разказват от Икономическа полиция. Те съветват всеки обран, щом разбере, че му липсват дебитни или кредитни карти, веднага да ги блокира, дори преди да е подал жалба в полицията.
За да се спасите от източване на сметката обаче, най-важно е никъде в личните вещи да не записвате
ПИН кодана пластиката си, подчертават от МВР.
"Без тази парола дори и да ви откраднат картата, няма начин да изтеглят пари от нея", категорични са полицаи.
Домовите обирджии предпочитали пари в брой или злато, но ако намерят портфейл с банкова карта, също пробват веднага да теглят.
Кражби в дома на спящи хора пробват апаши “нощна смяна”, които се вмъкват в дома ви, докато сте у дома и спите, и се задоволяват с отмъкването на дамска или мъжка чанта, мобилни телефони и други дребни вещи, които могат да приберат за 1-2 минути.
Ако усетите крадците, докато бягат, нямате голям шанс да спасите картата си от първия незаконен транш, защото апашите ще пробват да теглят веднага, щом се изнесат от дома ви.
И в този случай веднага щом откриете липсата, се обадете в банката си. Полицаи от СДВР обясняват още, че по закон можете да претендирате от банката за всяка"източена" сума от сметката ви над 300 лева.
По техни наблюдения повечето трезори предпочитали да не подават сигнали за подобни кражби в полицията.
Договаряли се с клиентите, за да не се разчува, че точно техни клиенти са потърпевши.
БЛАГА ГЕОРГИЕВА
Банките блокират сметки при съмнения
Повечето банки правят всекидневен мониторинг на трансакциите с цел предотвратяване на измамите. "При съмнение за неоторизирано ползване се свързваме с клиента за проверка", обясниха от ПИБ. "Ако системата класифицира дадена операция и клиентът не я потвърди, картата веднага се блокира", обясниха и от ДСК. Софтуер за мониторинг ползват и в Уникредит Булбанк, за да се ограничат злоупотребите.
При издаването на пластиката някои банки изискват попълването на въпрос с таен отговор, който се знае само от картодържателя. Така проверяват по телефона дали трансакцията е извършена именно от него. При съмнение за компрометирани сайтове и банкомати у нас и в чужбина някои банки автоматично блокират картата и издават безплатно нова.
Редовно се наблюдават и проверяват банкоматите и ПОС устройствата, за да се предотвратят опити за манипулация, обясниха от Уникредит Булбанк. От Пощенска банка допълниха, че дори се инсталират допълнителни защити, които предотвратяват монтирането на устройства за запис на данни.
СЖ Експресбанк обучават и търговците, за да извършват необходимите проверки при ползване на ПОС с цел предотвратяване на злоупотреби.
От няколко години пластиките стават по-сигурни с въвеждането на чип технологията, категорични са банковите експерти. При нея снемането на информация е невъзможно за разлика от тези с магнитна лента. Почти всички банки у нас предлагат дебитни и кредитни карти с чип.
Начин за предотвратяване на злоупотреби е и възможността за SMS известяване при трансакция, което се предлага от всички трезори. Клиентът може да реагира веднага, ако получи съобщение за плащане, което не е извършил.
При покупки в интернет също може да се попадне на съмнителен онлайн търговец, който да открадне данните на картата. За допълнителна сигурност ДСК и Пощенска банка пуснаха виртуална карта с висока защита. Тя се зарежда с пари от друга сметка само когато предстои плащане чрез платформата за интернет банкиране. Неизползваните средства се връщат отново по другата сметка. Така тя остава празна и не може да се източи дори и данните й да се прихванат от крадци.
При интернет банкиране ДСК предоставя и допълнителен код, който клиентът сам генерира и без който плащането не може да се осъществи. Код за покупки без физическо присъстиве на картата и парола за сигурни плащания в интернет предлага и "Уникредит Булбанк". И СЖ Експресбанк има допълнителни системи за сигурност и идентификация в интернет. ДСК предлага спестовен елемент към онлайн банкирането - част от парите се заделят от основната сметка.
Ползването на онлайн банкирането също е превантивна мярка, с която може да се следят картовите операции, смята Мариела Атанасова, шеф отдел "Банкови карти" в "Райфайзен". От СИБАНК допълват, че с тази цел може да се ползва и месечното извлечение, за да се хване възможно най-бързо евентуална измама.
Всички банки имат денонощни кол центрове, където се подават сигналите. Техните номера са на пластиката, на банкоматите и в интернет сайтовете. Някои банки предлагат застраховка на картата, която включва и риска от кражба или загуба.
Наблюденията на повечето банки показват, че няма ръст в броя на измамите с пластики. Според някои дори има спад при злоупотребите на банкомати и ПОС. Основната причина били превантивните мерки, които предприемат, модернизирането на технологиите, повишаване културата на клиентите, както и действията на държавата по разбиване на организирани групи.
СОФИЯ ТЕРЗИЙСКА
Може да загубите до 300 лева
В случай че ви източат дебитната или кредитната карта, може да загубите максимум 300 лв. Това е регламентирано в Закона за платежните услуги и платежните системи.
Според него в случай на неразрешена операция с пластиката банката възстановява цялата й стойност веднага след като извърши проверка за автентичността на трансакцията и се докаже, че клиентът не я е разрешил.
В случай на загуба, кражба или незаконно присвояване картодържателят не е успял да запази персоналните защити на пластиката, той понася загубите до размер, договорен между него и банката, но не повече от 300 лв.
Клиентът понася всички загуби, ако са причинени чрез измама или заради неизпълнение на едно или повече от задълженията си, умишлено или поради небрежност. Тези задължения включват: да ползва картата в съответствие с условията за издаването й, да предприеме всички действия за запазване на персонализираните й защитнихарактеристики, включително да не ги записва и съхранява заедно с картата, както и да уведоми банката за загубване, кражба, присвояване или при неразрешена употреба веднага след узнаването.
"Ако картата е загубена заедно с пина и впоследствие има неправомерни трансакции, клиентът няма право да претендира за възстановяване на сумата", обясниха от СИБАНК.
Оттам допълват, че клиентът трябва да спазва изискванията, посочени в договора му с банката, свързани със съхранението на пластиката и ПИН кода, предпазване при въвеждането му на АТМ и ПОС и т.н.
Кражбата трябва да се докладва и в МВР, казват от Уникредит Булбанк.
От банките обясниха схемата за действие при съмнение за измама.
Първо, картодържателят трябва да се обади на банката, за да се блокира картата.
След това трябва да провери трансакциите през периода, в който има съмнения за злоупотреби. Ако открие неразпознати плащания, трябва да попълни формуляр, в който да ги опише и да го депозира в банката. Към него трябва да приложи и изискваните от банката документи.
"Всеки случай се разглежда индивидуално и ако се установи, че клиентът е изпълнил и спазил всички инструкции на банката си и няма вина за понесените загуби, сумата се възстановява съгласно законодателството", коментираха от ПИБ.
От "Райфайзен" също уточняват, че при сигнал банката го проучва и в зависимост от резултата и спрямо разпоредбите на закона взема решение за възстановяване на сумата, което е строго индивидуално.
Когато става въпрос за кредитни карти, клиентът е длъжен да погасява задължението си до приключване на случая, съветват банкерите. (24часа)