понеделник, 2 април 2012 г.

Някой е теглил от картата ми

18:45
02.04.12
автор(и): Труд, прочитания: 853, коментари: 0
Щетите за потребителите от източване на банкови карти в България са се увеличили няколко пъти през последните години. Все повече хора предпочитат да плащат с карта в магазина, а и много работодатели започнаха да превеждат заплатите на служителите си по банков път. В това време ловки измамници измислят всевъзможни начини парите ви да преминат в техния джоб.
Какво да се прави
Какво трябва да направите при изгубена или открадната карта, или ако от сметката ви неправомерно бъдат изтеглени средства?
Уведомете по най-бързия начин банката и си потърсете правата.
Доскоро често се случваше банките да отказват да върнат парите на клиентите, които са изтеглени неправомерно в резултат на изгубена или открадната карта или чрез измама. Те поставяха условие - за да върнат парите, потребителят трябваше да докаже по безспорен начин, че не е извършил въпросната финансова операция сам, не е проявил небрежност, в резултат на което някой е узнал ПИН кода му и др.
От ноември 2009 година насам обаче доказателствената тежест при подобни случаи вече пада върху банките. Това се случи с изменения в Закона за платежните услуги и платежните системи. Според чл. 56, алинея 1 от този закон: “Когато ползвателят на платежна услуга твърди, че не е разрешавал изпълнението на платежна операция или че е налице неточно изпълнена платежна операция, доставчикът на платежната услуга носи доказателствената тежест при установяване автентичността на платежната операция, нейното точно регистриране, осчетоводяването, както и за това, че операцията не е засегната от техническа повреда или друг недостатък”.
Първо се връщат парите
Много банки карат потребителите да чакат, докато правят проверка на случая, провеждат разследване и т.н. Понякога това продължава с години. По тази причина е важно потребителят да знае, че банката е длъжна по закон първо да му върне парите, а след това да разследва как е извършена “неразрешената платежна операция”. Ако не успее да докаже, че клиентът е съпричастен, това си остава за нейна сметка.
Сред важните задължения на потребителя е веднага да уведоми банката щом установи, че от сметката или от картата му са изтеглени неправомерно пари.
От своя страна банката “му възстановява незабавно стойността на неразрешената платежна операция и когато е необходимо, възстановява платежната сметка в състоянието, в което тя би се намирала преди изпълнението на неразрешената платежна операция”. Това трябва да се случи не по-късно от 21 дни след уведомлението от страна на потребителя.
Потребителят също носи отговорност
Когато не е успял да запази в тайна ПИН кода си, потребителят носи отговорност, но “до максимален размер, договорен между доставчика на платежни услуги и ползвателя, и не повече от 300 лв.”.
Той понася и всички загуби, свързани с неразрешените платежни операции, ако банката докаже, че ги е причинил чрез измама, умишлено или поради груба небрежност. В тези случаи клиентът понася вредите, независимо от размера им.
Важно е да се знае също така и че от момента, в който клиентът уведоми банката, че картата му е изгубена, той не понася никакви имуществени вреди от използването й. С изключение, разбира се, на случаите, когато е действал чрез измама.
Асоциация "АКТИВНИ ПОТРЕБИТЕЛИ"

Няма коментари:

Публикуване на коментар